Käsityönarkkari

No niin, mä olen jäänyt kiinni tuohon lukihärööni ;-D

Mutta minusta.

Minä olen harrastanut käsitöitä ja askartelua koko pienen ikäni, niin kauan kuin voin muistaa, on kaikenlainen pieni näprääminen ollut minulle tosi tärkeää.
Neulominen on minun rakkain harrastus. Opin neulomaan kahdeksan vuotiaana, kun äiti opetti, samalla kun teki pikkuveljelle neuletta, ja minä touhusin langan ja puikkojen kanssa vieressä, mutten tietenkään saanut mitään aikaan.
Muuten olen käsityötaitoni oppinut (lankatekniikoissa) hyvin pitkälti isäni äidiltä, mutta äidin äiti oli myös eläessään suuri vaikutteiden antaja. Monet käsityölliset taidot olenkin joko oppinut isoäideiltäni tai sitten itse opetellut. Sillä vaikka olen käsitöitä opiskellut läpi peruskoulun, ja myös yliopistossa, olen ollut monista jutuista niin innostunut, että olen ne opetellut, ennen kuin ne on varsinaisissa opinnoissa tulleet vastaan.
Käsitöissä, kuten muussakin elämässä, olen hivenen kärsimätön ja kärsin myös itsetunnon puutteesta, enkä aina jaksa uskoa omiin taitoihin. Siksi sekä isotöiset että monimutkaiset ja vaikeilta vaikuttavat jutut jäävät usein väliin. Vaikka olen neulonut kahdeksan vuotiaasta (siis 18-vuotta), vasta tänä kesänä uskaltauduin opettelemaan pitsineuleiden salat, eikä se olekaan ollenkaan vaikeaa.
Neuletöissä toteutan yleensä omia ideoitani, enkä kovin usein käytä valmiita ohjeita sellaisenaan. Joskus tietysti käytän myös valmiita ohjeita, jos eteen sattuu jokin aivan mahtava, tai jos opettelen uutta asiaa (esimerkiksi tuo pitsineule, sillä tekniikalla en ole vielä tehnyt yhtään omaa kuviota). Muiden kuvioita olen kyllä soveltanut omiin töihin.

Neulonnan lisäksi harrastan kyllä kaikkea muutakin käsityötä, virkkausta, koukkuamista, ompelua kirjontaa, huovutusta, you name it. Pirtanauhaakin osaan tehdä, kiitos OKL:n käsityötieteen opintojen. Tällä hetkellä opeteltavien listalla on haarukkapitsi ja kinnasneulatekniikka.

Muuta minusta. Olen siis 26-vuotias melkein valmis luokanopettaja, joka on erikoistunut käsityönopetukseen. Graduanikin teen käsityötieteen piiriin. Käsityö on siis läsnä minun elämässäni monella osa-alueella, vapaa-ajalla, sekä yksin, että kavereiden ja sukulaisnaisten kanssa puuhatessa, ja työssä sekä opiskelussa. Olen siis todellakin käsityönarkkari. Tästä voin oikeastaan syyttää geenejäni, sillä paitsi isoäidit, on myös toinen isoisäni ollut kova käsityöihminen, ja kuulemma myös vanhempieni isovanhemmat ovat tällä saralla kunnostautuneet.

1 kommenttia:

Mäkin olen täällä ;) mä yritin päivemmällä ettiä sua mutta en löytänyt, vaikka luin just tän jutun niin en tajunnu että se olit sä, koska olin LUKEVINANI (sekoitin siis kaksi tekstiä) että "neulon pojalleni.." :D heh. :)

26. syyskuuta 2007 klo 21.20  

Uudempi teksti Vanhempi viesti Etusivu